AFCA

Gewoon, omdat wij het zeggen

Iedereen herinnert zich wel een vader of moeder die een felle discussie met een kind afkapt met de bloedirritante mededeling: “En toch ga je mee naar tante Bep. Gewoon, omdat ík het zeg!”.
Dat heet een drogreden- een onzinnig of niet relevant argument binnen een discussie. Zulke drogredenen worden ook vaak door de Ajax-leiding aangevoerd in de discussie over het mooie, klassieke Ajax-logo. Waarschijnlijk bedoeld om maar niet tot inwilliging van onze eis, het oude logo terug, over te hoeven gaan. De strak georganiseerde en met steekhoudende argumenten onderbouwde actie ‘Geef Ajax z’n gezicht terug’ heeft vermoedelijk daarom, (nog steeds) geen resultaat opgeleverd.

Zoals gezegd, de door de Ajax-leiding aangevoerde argumenten raken kant noch wal. Zo zou het oude logo niet gemakkelijk op kleding aan te brengen zijn. Een blik in de Ajax-fanshop weerlegt deze lariekoek echter onmiddellijk; Ajax verkoopt zelf kleding met het oude logo erop. Ook zou het logo te ouderwets zou zijn, en niet meer van deze tijd. Dat zeggen, en tegelijkertijd kleding met het oude logo verkopen: het spreekt elkaar keihard tegen. Daarnaast blijkt keer op keer uit supportersonderzoeken dat een overgrote meerderheid van alle Ajax-fans het oude logo terug wil. Nu, vandaag nog. Dus hoezo, niet van deze tijd?

Een ander schijnargument is dat een logo-wijziging veel kosten met zich mee zou brengen. Wederom: bullshit! De kosten om de huisstijl om te vormen zijn vrij goed te berekenen. En de uitkomst valt reuze mee. Het weer ingebruik nemen van het oude logo kost Ajax maximaal 400.000 euro. Niet per jaar, maar éénmalig. Dat is dus, hoe ironisch, niet veel meer dan één jaarbonus voor Marc Overmars. En, nog ironischer: een qua complexiteit vergelijkbare introductie van een logo van een provincieplaats -waarvan we uit walging de naam niet noemen-, kostte ongeveer € 300.000. Dit rekensommetje zou al genoeg reden moeten zijn voor Van der Sar om de telefoon te pakken en de restyling direct te laten starten. Nu, vandaag nog.

En toch gebeurt dat niet. Zoals al eerder door ons geopperd, kan het te maken hebben met mogelijke commerciële belangen van Rolf Leeser en Michael van Praag bij het huidige logo. Het zou betekenen dat Ajax -steenrijk als ze is- zich laat chanteren. Een onacceptabele situatie, hoe groot de verdiensten van met name Van Praag voor Ajax ook geweest mogen zijn. Ook hier blijkt Ajax overigens van twee walletjes te eten. Tot 2019 is namelijk het merkenrecht op het oude logo vastgelegd, door Ajax zelf. Eigenaardig, aangezien Ajax het oude logo onbruikbaar en uit de tijd vond. Waarom wil je dan het merkenrecht hebben. Ook het antwoord hierop kan verkregen worden door een simpele blik in de Ajax-fanshop.

Er zijn geen excuses meer. Het huidige logo, dat ons shirt – ja, het onze!- besmet, ziet er uit als dat van een ingekakt kinderpoppentheater, als een kleurplaat voor 3- en 4-jarigen. Het moet weg. Nu, vandaag nog. Dat willen wij en dat wil Johan Cruijff.

Ajax laat de afgelopen weken, voorzichtig, weer wat meer branie zien op het veld. We mogen hopen dat zal doorzetten, te beginnen met vanavond in de wedstrijd tegen Heerenveen. Het perfecte moment dus voor de terugkeer van het oude logo, dat wél de branie en klasse van ons aller Ajax uitstraalt. De Ajax-leiding moet snel gaan luisteren naar de vele steekhoudende argumenten die wij al zolang aandragen. En hebben Van der Sar & co daar nog steeds geen oren naar, dan moet het oude logo er maar komen op grond van de moeder aller drogredenen:
Gewoon, omdat wij het zeggen.

RECTOR STAM || AFCA || WZAWZDB

oud-logo-ajax-afca-rector-stam

8 Reacties

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *