AFCA

Stiekem met ons gejuicht

In Spijkenisse, nog het beste te omschrijven als de anus van de Randstad, rijdt een onooglijke Opel Vectra een woonerf op. Nadat de bestuurder de auto voor de deur heeft geparkeerd, stapt hij uit en loopt zijn huis binnen. Hij wil nog maar één ding. Uierbrood. Niet dat ie dat lekker vindt, integendeel, het is niet te vreten. Maar het is zo lekker authentiek. Kenmerkend voor 010. Voor zijn geliefde Spijkenisse. Zo’n beetje het enige authentieke in de hele regio eigenlijk, naast de continue stank en het misgrijpen van titels. Uierbrood, wezenlijk onderdeel van die typische no-nonsense identiteit. Zijn identiteit, die hij vanavond even overboord heeft moeten zetten. Maar het was het dubbel en dwars waard!
-‘Hoi schat, heb je het leuk gehad?’, vraagt zijn vadsige wijf, gekleed in een ranzig kakkerlakken-shirt, waardoor ze zelf behoorlijke gelijkenis met een uierbrood vertoont.
-‘Zeker, ik heb anderhalf uur mijn muil gehouden. En drie keer meegejuicht toen die joden scoorden. En ze hadden niets door! Echt schitterend, wat hadden we ze te pakken joh.’
-‘Dus jij hebt die joden lopen aanmoedigen. Hoezo dan?’
-‘Nou, gewoon lekker de hele wedstrijd doen alsof je voor Ajax bent, terwijl je dat dan stiekem niet meent. Is toch prachtig!’
-‘En waren jullie met paar honderd man dan?’
-‘Neuh, ik denk met z’n vieren. Hooguit vijf; gijs ging zich misschien nog als gehandicapte vermommen. Dat kan ie als de beste.’
Het vormloze mokkel besluit maar niet verder te vragen. Ze is deze onzin wel gewend. Van haarzelf. En van de randdebiel, die naast haar een goor uierbrood zit af te lebberen. Ze kent haar eigen soort inmiddels. De vleesgeworden kansloosheid.

Als we de media moeten geloven hebben zich zulke tafereeltjes in minstens 1.000 huishoudens afgespeeld. Als het er geen 1.500 zijn geweest. Hordes kakkerlakken reisden namelijk af naar de Arena, aldus de schreeuwende kranten en zogenaamd integere nieuwssites. Een massale toestroom vanuit 010 richting Mokum. Om daar, in de Arena…, tja…, om wat te doen eigenlijk?

Met veel bravoure werden door het volk uit 010 allerlei acties aangekondigd. Opzichtig gephotoshopte foto’s van gekochte kaartjes verschenen op het net, en met een hoop geblèr via de social media werd de totale overrompeling van onze stad aangekondigd. Honderden, zo niet duizenden kaarten zouden ze hebben opgekocht via, onder andere, de bij ons bekende ticketbureau’s. Natuurlijk hoopten wij dat er iets van waar zou zijn, maar we wisten wel beter. Er kwamen namelijk geen 1.000 kakkerlakken. Er kwamen geen 100 kakkerlakken. Er kwamen zelfs geen 10 kakkerlakken, het zooitje kutvoetballers op het veld niet meegeteld. Kanslozer en opzichtiger is een supportersactie zelden geweest. Een heel stadion vol Ajacieden heeft onder de stoelen gekeken of er dan toch ergens eentje te vinden zou zijn, je weet tenslotte maar nooit. Maar, helaas, er was geen kakkerlak te bekennen. Zij die er, zo bleek later, wél waren. Ze waren alleen te goed vermomd. Als jood.
Misschien was het doel van deze actie wel om het hele stadion voor niets op zoek te laten gaan. Een oud-hollandsche dooie mus derhalve… In dat geval past ons niets anders dan 010 hartelijk te feliciteren. Hulde aan hen, hopelijk hebben ze het fijn kunnen vieren in Delft. Dat is ook nog eens lekker dicht bij huis. Binnen een half uur zit je in Spijkenisse. Aan je uierbrood.

Dat het sneue volk uit 010 een dergelijke actie bedenkt, zal voor weinigen een verrassing zijn geweest. Opvallender was echter de sensatielust bij de zogenaamd gerenommeerde media. De terughoudendheid zoals door de Ajax-fans direct werd aangenomen bij het aanhoren van alle bladiebla-verhalen vanuit 010, was in de media ver te zoeken. Die wilden sensatie, om vervolgens bij massale vechtpartijen op de tribunes, met een opgeheven moraliserend vingertje te kunnen wijzen naar die, o zo boosaardige, supporters. Vanuit deze bedenkelijke grondhouding, moet het nieuws desnoods maar een handje geholpen worden. Self-fulfilling journalism, heet dat: alles voor het verhaal. En dus hielp een NOS-reporter een kakkerlak om binnen te komen. Hypocrieter kunnen we het niet maken…
Zelfs toen de wedstrijd al was begonnen, verscheen nog in koeienletters een bericht op internet dat 400 kakkerlakken in het stadion zouden zitten. Een keiharde leugen, vermomd als objectieve waarneming. Onder andere het ANP geeft zelfs masterclasses in deze journalistieke aanpak, onder de alleszeggende titel: “Je eigen nieuws maken”. Hierin wordt journalisten geleerd hoe het nieuws kan worden gecreëerd, hoe het desnoods aangevuld kan worden met leugens. En waar wordt gesteld dat principes als hoor/wederhoor en fact-checking zonder schroom achterwege gelaten kunnen worden. De afgang van de media was woensdag zodoende haast even groot als de bluf vanuit 010. Elke pretentie van de media dat zij integer en objectief te werk gaan, kan vanaf nu linea recta in de prullenbak. Toedeledokie.

Uiteindelijk verliep woensdag alles dus gewoon zoals altijd: Ajax de winst, kakkerlakken de afgang. Op het veld en er buiten. Een paar hijgende journalisten hebben daar niets aan kunnen veranderen. Evenmin als die vier à vijf kakkerlakken met een fopneus. Want het klopt, die waren er, verspreid over het stadion. Ze zaten werkelijk overal. En ze hebben stiekem met ons gejuicht. We hopen dat ze het leuk vonden!

RECTOR STAM || AFCA || CBS

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *