AFCA

UITLEG GRAAG!

Ik had er echt het volste vertrouwen in, dat het dit seizoen goed zou komen, het ouwe logo weer op ons shirt. De actie was nu uitgebreider en groter dan de vorige acties om het logo terug te krijgen, Heel Nederland is volgeplakt, overal zag je de posters hangen, in de stad, op tv, in New York, in LA, in schubbekutteveen, zelfs in kakkiestad…echt overal. Aan de ouwe Shelltoren in Noord hing een spandoek met die ouwe erop, er was steun voor het logo op het allerhoogste niveau, in de personen van El Salvador en Sjaak ‘Paco’ Swart. Bovendien zit er een beter bestuur en directie dan bij de vorige campagnes, met Ajacieden-in-hart-en-nieren erin. Mensen die het wel snappen. Zo dacht ik. Klaarblijkelijk geldt ook hier: hoe langer men op het pluche zit, hoe minder verbondenheid men krijgt met de ‘gewone’ supporter. Om niet te zeggen dat ze blijkbaar gewoon schijt aan ons hebben. Ze schofferen ons en ik wil eigenlijk wel eens weten wie en waarom.

schubbekutteveen

Toen gisteren het persbericht van Ajax en Adidas binnenkwam over het nieuwe shirt zakte m’n broek af. In een goed-nieuws-show werd gerept over: “Een prachtig klassiek shirt met oog voor detail en een knipoog naar het verleden”. Dat allemaal op een toontje waarmee doorgaans Noord Koreaanse nieuwslezeressen hun grote leider omschrijven (je weet wel: die kleine dikke midget). Welke knipoog naar het verleden bedoelden ze? Wat mij het meeste stoorde in het persbericht is dat er geen woord over het ouwe logo instond. Met andere woorden: het wordt doodgezwegen, we worden genegeerd. Vele supporters zijn er meer dan fulltime mee bezig geweest, de plakkers van de affiches hebben in sommige gevallen hun leven geriskeerd door te plakken op de zo’n beetje de moeilijkst bereikbare plekken, of in ronduit vijandelijke gebieden. Ongeveer 99.9% van de supporters was voor het ouwe logo. En die worden nou allemaal genegeerd en dus geschoffeerd. Waarom, bestuur?

Niet dat we ooit een reden voor het niet terughalen van het oude echte logo zullen accepteren, maar er had inmiddels best wel een soort van uitleg gegeven kunnen worden. Een duidelijke uitspraak vanuit de club waarom het enige echte logo (nog) niet is teruggekeerd op het shirt. Ligt het dan toch aan Adi Dassler? Toen we van Umbro op Adidas overgingen, nam ik me voor nooit wat van Adidas te kopen. Hoe durfde ze in godsnaam in zee te gaan met hen? Adidas probeerde de supporters een beetje te paaien en liet de gehate strepen op de mouwen achterwege bij competitiewedstrijden, maar op ’t CL-shirt bleven ze gewoon. Na een aantal jaren ging de aversie jegens Adidas een beetje liggen en hoppa: in no-time waren ook bij elke competitiewedstrijd de 3 strepen terug op de mouwen…Wat me hieraan nog het meest irriteert is dat het gewoon een strategie van ze was. Paaien, en als de openlijke kritiek lijkt te zijn gaan liggen, toeslaan. Alsof wij gek zijn, alsof onze mening en opvattingen opeens veranderd zouden zijn. Dat heet in onze taal: “besodemieteren”.

Blijft de vraag: is Adidas de enige boosdoener, of krijgen we de ouwe niet terug vanwege andere redenen? Het is ons een raadsel en daarom nogmaals een oproep aan het bestuur:
“Ajax is onze club. Er is nog nooit zoveel support voor het ouwe logo geweest. Zoveel echte Ajacieden zullen een nieuw tenue kopen als het ouwe logo er weer opstaat. Willen jullie soms geen geld verdienen met een goed product? Wij hebben recht op het oude logo. En anders tenminste recht op uitleg. Over de reden waarom onze wens niet wordt ingewilligd, over de mening die het bestuur heeft. Het zal geen goede reden zijn, want die is er niet in deze kwestie. Maar zwijgen in deze kwestie is helemáál geen optie. Laat je horen!”

We worden met betrekking tot het logo al lange tijd besodemieterd door de Ajax-leiding. Daar zitten wij niet bepaald op te wachten. Als we besodemieterd willen worden door een bestuur, gaan we wel Cardiff of Hull City supporten. Het bestuur moet ’s werelds grootste club haar het ouwe logo terugbezorgen, het logo met de grandeur die past bij de mooiste en beste club van de wereld: Ajax. En wie het daarmee oneens is, kan de tyfus krijgen.

MAZZEL,

De Filosjooffeur || AFCA || CANT BE STOPPED

banner-shop-skyline-t-shirt-amsterdam-ajax-afca

1 Reactie

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *